تویوتا لندکروز پس از یک دهه به ایران بازمیگردد

پس از یک وقفه تقریباً ۱۰ ساله، بالاخره انتظار طرفداران خودروهای شاسیبلند افسانهای به پایان رسید. تویوتا لندکروز، این نام آشنا و نماد استحکام و توانایی در راههای سخت، به صورت رسمی و قانونی راه خود را به بازار ایران باز کرده است. این بازگشت پرحاشیه، تحولی قابل توجه در بازار خودروهای لوکس ایران محسوب میشود و توجه بسیاری از علاقهمندان و سوداگران بازار را به خود جلب کرده است. در ادامه تویوتا لندکروز پس از یک دهه به ایران بازمیگردد را بررسی خواهیم کرد.
پایان یک انتظار طولانی: از ممنوعیت تا مجدد
بازگشت لندکروز داستانی پرفرازونشیب دارد. آخرین بار نسل پیشین این خودرو، معروف به “اتاق ۲۰۰”، در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) به بازار ایران وارد شد. پس از آن، قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی، دیواری بلند مقابل ورود این دسته از خودروها، از جمله لندکروز و رقیب دیرینه آن، نیسان پاترول، ایجاد کرد. این ممنوعیت برای یک دهه، بازار خودروهای لوکس را به خودروهای کارکرده یا قاچاق محدود کرده بود.
اما این صفحه در ۲۸ مرداد سال جاری با مصوبه جدید هیئت وزیران ورق خورد. بر اساس این مصوبه، راه برای واردات قانونی خودروهای با حجم موتور بالا باز شد. بر این اساس، خودروهایی با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی با تعرفه ۱۴۵ درصد، و خودروهای با حجم موتور بالای ۳۰۰۰ سیسی، مانند تویوتا لندکروز جدید، با تعرفه ۱۶۵ درصدی میتوانند وارد کشور شوند.
لندکروز اتاق ۳۰۰: تکامل درونگرا
نسلی از لندکروز که اکنون راهی ایران میشود، شناخته شده با نام “لندکروز ۳۰۰” یا “اتاق ۳۰۰” است. از نظر ظاهری، این نسل تفاوت چشمگیر و انقلابی با نسل قبلی خود (اتاق ۲۰۰) ندارد و طراحی کلاسیک و مقتدرانه لندکروز را حفظ کرده است. این پیوستگی در طراحی، هوشمندانه است چرا که هویت بصری قدرتمند این خودرو را دست نخورده نگه میدارد.
اما قلب تپنده این خودرو دستخوش تحولی اساسی شده است. عمده تفاوتها و بهینهسازیها در بخش پیشرانه رخ داده است. لندکروز ۳۰۰ از موتورهای توربوcharged جدیدتری، عمدتاً در دو варианت ۳.۳ لیتری و ۳.۴ لیتری، بهره میبرد که نه تنها قدرت و گشتاور بالاتری ارائه میدهند، بلکه با توجه به استانداردهای روز دنیا، مصرف سوخت و آلایندگی بهینهتری دارند. این تغییر، لندکروز را برای عبور از قوانین سختگیرانه زیستمحیطتی و همچنین ارائه عملکردی نرمتر و قدرتمندتر ضروری بود.
قیمت نجومی؛ حاصل تعرفه و بازار خاص ایران
اما آنچه بیش از هر چیزی درباره بازگشت لندکروز سوال برانگیز است، قیمت نهایی آن است. بر اساس گزارشها، قیمت پایه این خودرو در بازارهای جهانی حدود ۶۰,۰۰۰ دلار است. با این حال، اعمال تعرفه ۱۶۵ درصدی، محاسبات را به کلی تغییر میدهد.
با احتساب این تعرفه، ارزش لندکروز ۳۰۰ در گمرک ایران معادل خودرویی با قیمت حدود ۱۶۰,۰۰۰ دلار خواهد بود. این محاسبات باعث شده است تا پیشبینی شود شرکت واردکننده، این شاسیبلند ژاپنی را با قیمتی حیرتانگیز در محدوده ۱۱ تا ۱۲ میلیارد تومان به بازار عرضه کند. این به آن معناست که خریدار ایرانی لندکروز را تقریباً با سه برابر قیمت جهانی خریداری میکند.
نگاهی به آینده: تویوتا لندکروز پس از یک دهه به ایران بازمیگردد
بازگشت رسمی تویوتا لندکروز میتواند چندین تاثیر کلیدی داشته باشد:
رقیبی برای نیسان پاترول ۲۰۲۵: به نظر میرسد رقابت دیرینه این دو غول ژاپنی در بازار ایران نیز از سر گرفته شود. انتظار میرود نیسان پاترول ۲۰۲۵ نیز به زودی و تحت همان قوانین جدید وارد بازار شود که این امر رقابت جذابی را در segment خودروهای شاسیبلند بسیار لوکس ایجاد خواهد کرد.
تاثیر بر بازار خودروهای کارکرده: حضور رسمی نسل جدید لندکروز ممکن است به مرور زمان از حباب قیمتی مدلهای کارکرده و قدیمیتر بکاهد، چرا که گزینه نو و بهروز در اختیار مشتریان ثروتمند قرار میدهد.
احیای بازار رسمی خودروهای لوکس: این حرکت میتواند سرآغازی برای بازگشت دیگر برندها و مدلهای لوکس به بازار رسمی ایران باشد و تنوع بخشی به این بازار را پس از سالها رکود در پی داشته باشد.
در نهایت، بازگشت تویوتا لندکروز اگرچه برای قشر بسیار محدودی از جامعه قابل دسترسی خواهد بود، اما از نظر نمادین حامل یک پیام مهم است: تغییر قوانین و تنفس دوباره بازار رسمی خودروهای وارداتی. حال باید دید آیا این بازگشت پرسر و صدا، زمینهساز تحولی پایدار در بازار خودروی ایران خواهد شد یا تنها رویدادی لوکس برای گروهی خاص باقی خواهد ماند.
منبع: