روانشناسی بازار چیست و چه نقشی در موفقیت دارد ؟
روانشناسی بازار که به عنوان روانشناسی تجارت نیز شناخته می شود، به نحوه برخورد معامله گران و سرمایه گذاران نسبت به بازار اشاره دارد و این رفتارها را از جهات مختلف بررسی می کند. احساسات نقش بزرگی در معاملات بازی میکنند و اغلب میتوانند عامل مهمی باشند که تصمیم میگیرد آیا معامله موفق خواهد بود یا خیر.
علاوه بر جنبههای مهم دیگری که معمولاً موفقیت فرد در بازار را تعیین میکند، مانند تجربه و مجموعه مهارت، داشتن روانشناسی معاملاتی صحیح نیز به اندازه توانایی کنترل احساسات مختلف مانند طمع، ترس و خشم مهم است.
از سوی دیگر، احساسات مثبتی نیز وجود دارد که می تواند به معامله گران کمک کند تا موفقیت خود را افزایش دهند، اما معامله گران با تجربه می دانند که از معامله بر اساس احساسات و تعصب اجتناب کنند، چون این عامل در نهایت به ضرر و شکست آنها ختم خواهد شد. این به این دلیل است که آرام بودن و یادگیری کنترل احساسات شانس موفقیت شما در بازار را افزایش می دهد و به حداقل رساندن ضررهای احتمالی کمک می کند و در نهایت شما را در مسیر موفقیت قرار می دهد.
چیزهایی که باید از آنها اجتناب کرد
زیاده روی نکنید – روانشناسی بازار
این یکی از رایج ترین اشتباهات در میان معامله گران و سرمایه گذاران بی تجربه است. دو عامل اصلی که منجر به بیش از حد معامله می شود معمولاً بی حوصلگی و اعتماد بیش از حد نسبت به دانش و آموخته های خود است است.
یادگیری زمان صبور بودن و خونسردی در بازار دشوار است اما برای موفقیت نیز بسیار مهم است. معامله گران جدید اغلب تصمیمات تجاری نابخردانه ای می گیرند زیرا فکر می کنند باید هر روز به سود برسند.
اگر مطمئن هستید که ارزش سهام یا ارز و یا دارایی افزایش می یابد، هیچ اشکالی در خرید آن وجود ندارد، اما به دنبال افزایش اطمینان کاذب از شرایط بازار، منجر به معامله بیش از حد می شود.
به طور مشابه، در صورت اعتماد بیش از حد معامله گر، معامله بیش از حد ممکن است رخ دهد. این معمولاً پس از انجام چند معامله موفق توسط یک معامله گر بی تجربه اتفاق می افتد و او را به این باور می رساند که نمی تواند اشتباه کند و می تواند همیشه در مسیر سود و موفقیت باشد.
در معاملات هیجانی، مراقب باشید
تجارت عاطفی به معاملاتی بر اساس احساسات و عواطف شخصی اطلاق می شود که بر فرآیند تصمیم گیری معامله گر تأثیر می گذارد. در حالی که گاهی اوقات این می تواند چیز خوبی باشد، اما به احتمال زیاد بر روی معاملات شما تأثیر منفی می گذارد.
دلیل اصلی این امر این است که احساسات اغلب باعث می شود در زندگی روزمره تصمیمات غیرمنطقی بگیریم و قطعاً می خواهیم از انجام حرکات غیرمنطقی در بازار خودداری کنیم. در حالی که غیرممکن است که احساسات خود را کاملاً خاموش کنید، معامله گران باید آنچه را که به عنوان نظم عاطفی شناخته می شود، یاد بگیرند و در معاملات خود استفاده کنند.
به عبارت دیگر، شما باید بتوانید احساسات خود را به عنوان یک معامله گر کنترل کنید و این یکی از مهمترین ویژگی های دنیای تجارت است.
برخی از نمونههای رایج معاملات هیجانی نامطلوب شامل متکبر شدن بیش از حد برای بستن یک موقعیت با ضرر است.
یکی از متداول ترین احساساتی که می تواند بر معاملات تاثیر منفی بگذارد ترس است. یکی از مثال ها ترس از معامله بیش از حد است. انجام معاملات در حجم های بالا ، احتمال اشتباه را افزایش میدهد و در نتیجه اشتباهاتی را مرتکب میشوید که اگر از خطر زیانهای بزرگتر از حد معمول نمیترسیدید، مرتکب آن نمیشدید. ساده ترین راه برای مقابله با این امر این است که حجم معاملات خود را به سطحی کاهش دهید که بتوانید به راحتی و بدون استرس معامله کنید.
جدای از این، معامله گران همچنین زمانی که احساس می کنند در تجارت “اشتباه” هستند، ترس را تجربه می کنند. معامله اشتباه، تجارتی است که با استراتژی معاملاتی شما سازگار نیست. یک راه خوب برای فهمیدن این موضوع، داشتن یک چک لیست برای تعیین اینکه کدام معامله برای شما مناسب است یا نادرست است.
حریص نباش – روانشناسی بازار
پس از کسب چندین سود بزرگ، معامله گران تمایل به طمع دارند. دانستن تفاوت بین طمع و اعتقاد بسیار مهم است. استفاده از مکانیسم های معاملاتی مناسب مانند دستور توقف، اهداف سود و استراتژی مدیریت ریسک مناسب می تواند به جلوگیری از طمع کمک کند. درست مانند اعتماد به نفس بیش از حد، حریص بودن نیز می تواند منجر به تصمیمات تجاری بی دقت و ضررهای قابل توجهی شود.
5 نکته برای بهبود روانشناسی بازار
یک استراتژی معاملاتی را شناسایی و تقویت کنید
صرف نظر از اینکه شما یک سرمایه گذار بلندمدت هستید یا یک معامله گر روزانه ، و صرف نظر از بازاری که می خواهید معامله کنید، داشتن یک استراتژی تجاری می تواند شما را از ضررهای مداوم رها کند.
استراتژی معاملاتی به یک برنامه خوب فکر شده اشاره دارد که اهداف تجاری، مدیریت ریسک و تحمل، افق زمانی و موارد دیگر را مشخص می کند. قبل از متعهد شدن به مجموعه ای خاص از قوانین و ایده ها در تجارت، ابتدا باید تحقیقات گسترده ای انجام دهید و به خود آموزش دهید که چگونه می توانید یک استراتژی معاملاتی مناسب ایجاد کنید.
بیشتر استراتژی های معاملاتی مبتنی بر تحلیل تکنیکال یا بنیادی یا هر دو هستند. استراتژیهای معاملاتی فنی به استراتژیهایی اطلاق میشود که برای شناسایی سیگنالهای تجاری بر شاخصهای فنی تکیه میکنند. از سوی دیگر، سرمایهگذارانی که استراتژی مبتنی بر تحلیل بنیادی را توسعه دادهاند، برای انتخاب یک معامله سودساز، به اصول شرکت مانند رشد و سودآوری تکیه میکنند.
اهداف واقع بینانه تعیین کنید
تعیین اهداف معاملاتی واقع بینانه به طور کلی به اجتناب از تعیین اهداف سودآوری بسیار بالا اشاره دارد که عملا می تواند شما را گرفتار نوسانات بی دلیل کند. اما اجتناب از اهداف کم و غیر هیجان انگیز به همان اندازه مهم است. داشتن اهداف واقع بینانه در معاملات، ارتباط زیادی با ایجاد اعتماد دارد، به خصوص زمانی که صحبت از معامله گران کم تجربه ای باشد که استراتژی های خود را امتحان می کنند.
به عنوان مثال، یک معامله گر مطمئن بسیار بیشتر احتمال دارد که ریسک های حساب شده را بپذیرد و مراقب تمام نتایج بالقوه باشد. با این حال، بدون انتظارات واقع بینانه و روانشناسی معاملاتی مناسب، نمی توان به یک معامله گر مطمئن تبدیل شد. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان به معامله گران جدید توصیه می کنند قبل از ورود به بازار با پولی که به سختی به دست آورده اند، سخت تمرین کنند و برنامه های معاملاتی خود را در یک حساب آزمایشی تست کنند.
مدیریت ریسک را یاد بگیرید
مدیریت ریسک در معاملات به تجزیه و تحلیل و پذیرش عدم اطمینان در گزینه های سرمایه گذاری اشاره دارد. عمدتاً زمانی اتفاق میافتد که یک معاملهگر به تجزیه و تحلیل و تلاش برای محاسبه زیانهای احتمالی سرمایهگذاری میپردازد و با توجه به اهداف و تحمل ریسک آن سرمایهگذاری عمل میکند.
بسیاری از سرمایه گذاران به مدیریت ریسک که برای تبدیل شدن به یک معامله گر موفق ضروری است، فکر نمی کنند و صرفا دیدگاهی کوتاه مدت را پیش می برند. این به این دلیل است که حتی اگر آنها موفق به کسب درآمد زیادی در بازار شوند، می توانند به راحتی آن را بدون یک برنامه مدیریت ریسک مناسب از دست بدهند.
برخی از معامله گران جدید معمولاً فکر می کنند که باید از ریسک به طور کلی اجتناب کرد، اما در واقعیت، ریسک کردن برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار بزرگ ضروری است، فقط باید به درستی مدیریت شود.
از حد ضرر برای خروج از معاملات استفاده کنید
دستور حد ضرر نقطه قیمتی است که در آن یک معامله گر از بازار خارج می شود و در آن معامله ضرر می کند. زمانی که معامله آنطور که یک معامله گر در نظر داشت پیش نمی رود، به کمک دستور حد ضرر می توان از معامله خارج شد. قبل از آنکه معامله به حدی در ضرر گرفتار شود که عملا دیگر کاری از دست بر نیاید. توقف ضرر برای محدود کردن تلفات و جلوگیری از افزایش ضررهاست .
رایج ترین روش برای قرار دادن دستورهای توقف ضرر و سود، استفاده از میانگین متحرک (MAS) است. این به این دلیل است که MA به راحتی می تواند شرایط بازار را بررسی کرده و نقاط مهم و حساس را نشان دهد. مهمترین میانگین های متحرک عبارتند از میانگین های 5، 9، 20، 50، 100 و 200 روزه .
قرار دادن سفارشات توقف ضرر یا SL معمولاً پس از انجام تحلیل تکنیکال انجام می شود، اما به خاطر داشته باشید که تحلیل بنیادی نیز نقش مهمی در زمان بندی دارد.
استراحت کنید – روانشناسی بازار
صرف نظر از اینکه شما یک متخصص یا کاملاً تازه کار در معامله هستید، استراحت به طور منظم مهم است زیرا می تواند به شما کمک کند از انجام معاملات بد احساسی جلوگیری کنید و خونسردی خود را در بازار حفظ کنید، به خصوص پس از یک روز معاملاتی بد و ناراحت کننده.
احساسات اغلب می توانند بهترین معامله گران را به دست آورند، به همین دلیل مهم است که در این مواقع استراحت کنید و ذهن خود را با چیزی غیر از معامله سرگرم کنید.
روانشناسی بازارهای مالی مطالعه رفتار و عملکرد شخصیتی و اجتماعی افراد در بازارهای مالی است. این حوزه به بررسی تأثیر شیوه فکر، احساس و رفتارهای انسانی در روند بازارهای مالی میپردازد.
در واقع، روانشناسی بازارهای مالی به بررسی رفتارهایی که میتوانند در تصمیمگیری های سرمایهگذاری تأثیر بگذارند، مانند شیوه فکر، شخصیت، عواطف و تجربیات شخصی مرتبط با بازار مالی میپردازد. با بررسی این عوامل، میتوان بهتر درک کرد که چرا برخی از سرمایهگذاران به صورت پایدار موفقیتآمیز هستند، در حالی که دیگران نمیتوانند به اندازه کافی سودآور باشند.
در واقع، روانشناسی بازارهای مالی به ما کمک میکند تا درک بهتری از رفتارهای مرتبط با بازارهای مالی پیدا کنیم. به طوری که بتوانیم تصمیمات بهتری در مورد سرمایهگذاری گرفته و ریسک سرمایهگذاری را کاهش دهیم.
با توجه به اهمیت بازارهای مالی در اقتصاد جهانی، درک و بررسی روانشناسی بازارهای مالی به شیوههای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال، در حوزه مدیریت ریسک، روانشناسی بازارهای مالی به شیوههای مختلفی مانند مدیریت ریسک رفتاری، مدیریت ریسک عواطفی و مدیریت ریسک شخصیتی به کار گرفته میشود.
روانشناسان در این حوزه به بررسی ابزارهای مختلفی مانند نظریات رفتاری، تحلیل فنی، شبکههای اجتماعی و حتی بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی در روانشناسی بازارهای مالی میپردازند.
همچنین، روانشناسی بازارهای مالی در حوزه تحلیل فنی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. در این حوزه، روانشناسان به بررسی الگوهای قیمتگذاری و شاخصهای بازار میپردازند تا بتوانند تحلیلهای مفیدی از بازار ارائه دهند.
با توجه به اینکه عوامل روانی در تصمیمات سرمایهگذاران در بازارهای مالی نقش مهمی دارند، بررسی روانشناسی بازارهای مالی به عنوان یک حوزه تحقیقاتی بسیار مهم در این زمینه در نظر گرفته میشود.
نتیجه روانشناسی بازار
روانشناسی معاملاتی برای تبدیل شدن به یک معامله گر یا سرمایه گذار موفق بسیار مهم است. اگرچه موفقیت هرگز در معاملات تضمین نمی شود، توسعه روانشناسی بازار مناسب می تواند شانس موفقیت شما را تا حد زیادی افزایش دهد. به عبارت دیگر، این در مورد تجارت آگاهانه، یادگیری کنترل احساسات و نحوه واکنش شما به سود و زیان و حفظ خونسردی است.
با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید ( یوتیوب ، تلگرام ، اینستاگرام ، توییتر )
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
دیدگاه ها بسته شده است
امکان ارسال نظر وجود ندارد.